Noi, românii, ne-am învăţat să ne fie rău numai că nu am mai exersat demult treaba asta. Pe vremea lui Ceauşescu aveam raţie la pâine (la mine în oraş se dădea câte o jumătate de pâine pe zi, la fiecare membru al familiei; eram trei persoane, stăteam la coadă pentru o pâine şi jumătate în fiecare zi; noroc cu mama că mai reuşea, numai ea ştie cum, să ia de la camion, când o aduceau, prin spatele alimentarei). Aveam cote şi la ulei, la zahăr, la făină. Nu mai ţin minte dacă şi la lapte sau la ouă, dar parcă nu. Mai ţin însă minte cum veneau oamenii, treziţi la 4 dimineaţa, ca să stea la coadă la lapte pentru a prinde ceva. Niciodată nu era destul. Unii veneau şi îşi aşezau sacoşele cu sticlele de lapte şi cu borcănaşele de sana sau de iaurt să stea ele la coadă. Se mai duceau între timp acasă sau se aşezau la altă coadă, la altceva.
Acum ne e imposibil să credem că acele vremuri se pot întoarce. Şi totuşi, poate fi şi mai rău decât atât. Am putea trăi vremuri mai grele decât pe vremea împuşcatului. De ce? Pentru că, dacă nu ne-am dat mulţi seama, lumea trece printr-un război mondial nou. Financiar, e adevărat, nesângeros, dar cu victime umane.
Deunăzi îmi povestea o colegă prin ce a trecut în Marea Britanie când a fost criza dotcomurilor din 2000. Criză care, e adevărat, nu s-a resimţit atât de puternic în România pentru că pe vremea aceea sau poate că nu s-a resimţit deoarece afectase o mică parte a economiei, nu inima ei, sistemul financiar. Cred că niciunul dintre cei pe care îi ştiu şi care lucrează în industria IT, nu a trecut vreodată prin situaţia de a se oferi voluntar să i se micşoreze salariul cu 5-10%, aşa cum s-a întâmplat în UK în timpul acelei crize.
Mulţi am primit maşina de la firmă, asigurarea medicală privată, bonurile de masă, excursiile sau cursurile plătite de firmă aşa cum au venit. Ca pe nişte drepturi pe care era firesc să le primim. Salariile au crescut enorm în ultimii ani în această industrie. Probabil că salariile din IT au cunoscut cele mai mari salturi din întreaga economie. Nu vreau să comentez acest fapt. Vreau doar să spun că e posibil ca unii dintre cei din IT sau alţii din alte industrii să rămână fără joburi anul viitor.
Astăzi tocmai am fost anunţată de firma la care urma să fac un curs că acel training nu se mai ţine pentru că nu sunt suficienţi cursanţi. Adică nu au găsit 25 de oameni sau firme care să fie dispuse să plătească o sumă măricică pentru un training care se desfăşura pe parcursul a 8 luni. Să fi fost din cauză că nu au marketat cum trebuie produsul sau din cauză că firmele au îngheţat cam tot ce pot şi să îşi limiteze cheltuielile la strictul necesar?
Citeam prin presă în aceste zile că, deja, achiziţiile de maşini s-au redus şi că piaţa produselor de lux este în cădere liberă. Acesta nu este decât începutul. Ziarele de business vor scoate bani frumoşi din falimentul unora. Vor cădea, pe rând firme de training, de PR şi evenimente, de marketing, de IT, de publicitate, dealerii auto, intermediarii şi dezvoltatorii din imobiliare, agenţiile de turism şi mulţi alţii.
Pe timp de criză, lumea îşi ţine banii la teşcherea. Firmele vor tăia din bugetele care sunt la îndemână: bonusuri (masă, asigurări medicale, teambuildinguri, petreceri, cadouri pentru angajaţi şi pentru parteneri), marketing şi PR, IT, logistică (parcuri auto, telefonie mobilă).
Se vor prăbuşi unii, alţii vor respira uşuraţi că au fost cumpăraţi şi nu au dat faliment, chiar dacă se vând pe un preţ derizoriu. Alţii vor supravieţui, chiar dacă reduc motoarele, chiar dacă îşi amână investiţiile cu 1-2 ani sau cât o dura recesiunea.
Sunt o fire optimistă de obicei dar, acum chiar nu pot să nu văd tăvălugul care vine. Sper că va fi bine dar, după cum spunea un prieten, e „wishful thinking”.
Sper din suflet să nu ajungem la fundu’ sacului căci avem multe rate de plătit. Sper să nu crească şomajul şi să nu stăm la coadă la lapte. Din nou. Căci, să vedeţi ce naşpa e să stai 3-4 ore la coadă şi când ajungi cu el acasă, laptele să se strice la fiert.
Update: a mai scris si Radu despre ultimele informatii legate de reducerea bugetelor firmelor.
interesant si tragic oare se poate face ceva sa fie mai usor?
Nu se mai strica bre, ca acum e pasteurizat si nu mai trebuie sa-l fierbi! 😀
La fel si cu pietele financiare. Este criza, si daca ar trebui sa invatam ceva de la Marea Depresiune (apropo, baietii care au bani la bursa ar face bine sa puna mana imediat pe cartile de istorie care sunt specializate in Marea Depresiune, recomand calduros cartea lui Amity Shlaes despre Marea Criza http://www.amazon.com/Forgotten-Man-History-Great-Depression/dp/0066211700) este faptul ca pietele financiare vor urma un tipar de montagne russe inca cel putin cateva saptamani.
Adica castiguri mari pe anumite zile, si pierderi dramatice in zilele urmatoare. Momentul de echilibru va fi atins mai tarziu, cand sinusoida va incepe sa aibe minime si maxime din ce in ce mai putin departate, chiar daca pe un trend descendent.
Nu trebuie sa fii expert in Bursa ca sa inveti din istorie. Din pacate foarte multi nu vor sa se uite inapoi, ca sa stie ce va fi inainte.
Pe de alta parte, situatia e cam diferita. Statele pot lua fraiele in mana, inca nu cred ca e totul pierdut. 🙂
Cat despre rate si concedieri… Uh… Ce sa mai zic despre investitii si achizitii amanate? 😀 😀 😀
Scuze pentru dublu post, da’ mai aveam ceva pe gat: si daca se impute treaba, inca mai poti cumpara suficient pamant cu banii de pe un apartament, te retragi 10 ani la tara si asa ai si de mancare si scapi si de stressul de la oras. Iti faci un ranch pe stilul tau pe cateva hectare, si cu asta basta! 🙂
Parca asa s-a intamplat si in Marea Criza 🙂
S-ar putea sa fie companii care sa inceapa o reducere masiva de bugete (multinationale si locale) – insa sunt si companii care au prevazute cresteri de bugete in zonele amintite printre cele cu potential ridicat pentru limitari de fonduri.
Se poate de asemenea ca aceasta criza sa fie privita dintr-o perspectiva mai ampla si sa se remarce scaderea semnificativa a unor preturi (de la masini la case si petrol) – scadere de care au profitat multi. Sunt multe elementele ce pot fi luate in calcul – si, ca intotdeauna, ceea ce pentru unii este situatie dificila sau criza este o oportunitate pentru altii.
lasa timbuildingurile, dar cum o sa fie fara cadouri pentru parteneri ? 🙂
@Loredana: ai mare dreptate, ceea ce pe unii ii ingroapa, pe altii ii ridica:D trebuie sa sesizezi oportunitatea.
@zvoner: Rate si concedieri pe plan personal, investiti stopate si achizitii amanate in afaceri. Deocamdata, toata lumea baga capul la cutie si asteapta. Ai mai vazut pe vreunul sa cumpere vreo firma acum? sau sa vanda? ca si companiile ma astept sa fie subevaluate iar alte investitii, daca nu erau fff avansate ma astept sa fi inghetat deja.
@alexander: o sa fie pe bugete de avarie, parca vad 🙂 sa vezi tu daca nu o sa ne lipseasca tonele de agende si calendare si pixuri :)))) ce criza o sa fie la anu’:)
@justbride, @zvoner:
Las’ ca stie el ce stie cu amanarea investitiilor si achizitiilor 🙂 🙂 🙂 Mda, ganditi-va ca (la alt nivel) tuturor li se intampla fix acelasi lucru.
@ghimpele, exact, unora li se intampla amanari de investitii, lol :D… Eh… nici nu stiu daca nu cumva e mai bine…
Mai e insa o chestie. Daca ai reusit sa ai o afacere care e sanatoasa iar clientii tai finali continua sa cumpere, atunci treci criza mai usor. Daca nu… Oricum ideea e ca nu prea mai poti sa te dezvolti. Stai la cutie si incasezi banii pe care ii poti incasa.
Am personal un mic semn de intrebare cu privire la bugetele de advertising alocate pe online, daca tot e sa aduc vorba. Ele erau programate sa creasca, chiar sa se dubleze.
Dar criza are un efect ciudat. De exemplu, acum fix 2 ani am fost refuzat de o madama de la un dealership Opel cu cuvintele „ce nevoie avem noi de reclama? Avem cresteri de 200% ale vanzarilor”. Acuma aceiasi oameni dau din colt in colt sa vanda aceleasi masini iar bugetele si campaniile de publicitate de pe internet au fost reanimate brusc.
Iata ca lipsa consumului are, cel putin pe termen scurt, si efecte benefice pentru cei care traiesc de pe urma publicitatii 😀
@zvoner: acum du-te la acelasi dealer si intreaba-l de sanatate. sunt rupti probabil de faptul ca nu mai vand masinile pe banda rulanta si tocmai facusera un discount de 3000 de euroi la fiecare new astra vandut:)) sper ca vorbim de acelasi dealer.
Pai cine altii decat magnificii Opel GTT? 😀
E treaba lor, eu i-am avertizat inca de acum 2 ani. Am din fericire acum suficienta lume care vrea reclama, the tide has turned.
Da’ mai e un efect al crizei. 🙂 A scazut interesul oamenilor pentru masini noi si traficul pe toate cuvintele cheie asijderea. Adica si consumul de internet pe tema data.
@zvoner: exact ce spuneam si eu mai devreme: o criza poate duce la noi oportunitati in diverse zone.
Plus ca pentru multi euro ridicat e foarte util la inceput de octombrie – daca veti analiza situatia din ultimii ani veti observa exact acelasi ciclu. 1 octombrie fiind zi cu un curs de referinta pentru toate accizele si platile din anul ce urmeaza… Un euro mai puternic a adus incasari mai mari si celor ce aveau doar de incasat – si nu aveau plati sau le puteau amana. Sunt si speculatii bancare care se pot face in astfel de perioade. Sunt castiguri mari si castiguri marunte, sunt jucatori care isi consolideaza pozitia si altii care pot pierde si chiar furnizori noi (ex. firme de PR si nu numai) – in final totul se (re)modeleaza.
[…] Gasim insa si pareri care arata anumite oportunitati – a se citi comentariile de pe The Bride’s Weblog. […]